♔no one can replace my mom :')♔
Sunday, 1 January 2012 | 21:49 | 0 love drops
Assalamualaikum // Hai.
okey. selalu aku cerite pasal kawan kan, jarang aku citer pasal family aku. seperi titel yang korang bace nie kan, harinie aku nak cite pasal mak(mama) :)

Dalam adik beradik aku yang 4 orang tu. aku anak nombor 2, dan aku seorang anak perempuan. perwatakkan aku, entah. aku pon tak paham sangat dengan diri aku nie cane. okeyy. so, aku rapat dengan mak aku.

teringat ah mase umur 6 tahun. hehe. mulut aku nie dalam golongan leser la jugak kan, memang dulu puas ah kene cili :D. best wohh. sape penah rase? memang nikmatnye terase ah sampai sekarang. okey, citenye canggini, mase tu abang aku dengan maksu aku nak pegi kedai naik basikal, dyorang tinggalkan aku. waaaaa :'0 aku pon nangis ah kan, pastu aku cakap,, nak ikut lah vavi!! si@\ ! f@nT@rT. ahhh. sume ah aku sebut. tawu tak? aku jerit time tu kat sebelah mak aku. hahahaha. mak aku tengah mengaji pulak tu! hahaha. memang sedap ah kan, mak aku pegi dapo amik cili api. perghhhhhhhh ! kene tonyoh tu kat mulut gua ! haha, nikmat dunia akhirat memang terase mase tu. haha okey. habis. hasil nye sampai sekarang aku dah tak cakap lagi bende tu depan mak aku. aku cakap dalam hati jerr.. hehehehee..orang sayang mama.

pastu aku dah besar.mase aku sekolah rendah, kitorang 4 beradik dari kecik mak aku jage. sebab ayah aku keje 2 minggu keje 2 minggu cuti. so, memang lah rapat sangat dengan mak aku. pape hal masalah sume cite kat mak. sekarang nie ayah aku dah tukar keje, overseas kat turkmenistant. dekat dengan rusia. under petronas carigali. so, sebulan keje sebulan cuti. bile sebulan cuti tu, aku rase la yang mak aku nie ringan je tanggungan nye kan, sebab ayah aku ade kat rumah. orang sayang mama.

okey, mase form1 sampai form 3, aku stay kat asrama. rindu ngan mak :'( kalau boleh setiap hari nak suruh mak datang. tapi takboleh la canggitu kan.. aku ade adik adik yang lain jugak. dyorang pon nak sekolah. so, aku tahan perasaan tu sampai aku form 3. bile dah form 4 aku pindah sekolah. dah tak stay asrama lagi. aku tinggal dengan mak aku. yeyyyyy! orang sayang mama.

bile dah tinggal dengan mak nie, paham paham lah rase cane kan, susahnye nak buat keje umah, susahnye nak buat tu.. susahnye selalu kene membebel. aku nie jenis keras kepale okey. haha. tapi bile kene membebel meleleh ah jugak air mate nie. ermm. aku teringat shuhair cakap, 'sebaik baik nasihat adelah nasihat dari seorang ibu'. so aku dengar lah ape yang mak aku cakap.. berkat tu. ape yang keluar dari mulut mak tu kan doa. so aku terima. dah memang kekurangan aku. orang sayang mama.

aku jadikan mak aku sebagai idol aku. sebab ape? mak aku kuat. dye anak sulung dari 6 orang adik beradik dye. dye anak yatim piatu. sape yang anak yatim piatu tu memang terase la bebanan nye. dan ak bertuah dapat mak macam mak aku tu :) orang sayang mama.

kadang kadang mak aku spoting, bukan kadang kadang. memang mak aku spoting. hahaha. kitorang selalu buat lawak samesame hehee :D penah aku terpikir, macam mane lah kalau mak aku dah takde. macam mane kehidupan kitorang adik beradik nie. macam mane lah aku nanti. sebab, takde orang yang paham aku selain mak aku. takde orang yang dapat ganti tempat mak aku. biarlah aku pegi sebelum mak aku. tapi aku pikir jugak. adik beradik aku lain sume lelaki, dyorang boleh ke jage mak aku nanti. ermm. ya Allah mintak mintak sempat lah aku nak balas sume jasa budi mak aku. orang sayang mama.

bile duduk sorang sorang tu, ade gak aku fikir, kenape lah ade yang jadi anak derhaka, salah didikan ke dorang nie? tak sukup kasih sayang ke?  entah, tu sume urusan Allah yang nilai kan. dan aku nie, takde lah sebaik baik malaikat. kadang kadang ade gak muncung muncung mulut. ade gak yang aku melawan. yelah kite nie manusia kan, ade perasaan. sedih gak lah bile ape yang aku buat tu ak terima. orang sayang mama.

kisah nie berlaku tahun lepas lah. mak aku suruh aku goreng peria. tak ingat ape mak aku pesan. aku pon tumis lah ape yang nak dimasak tu kan, dah masuk telur, etcely tak ingat, mak aku kate jangan masuk air. sebab nanti air dye jadi pahit. aku pon masuk air. sebab dah gelabah tengok telur tu nak hangus. so aku masuk air. bile mak aku masuk dapur mak aku tegelak. haha. tengok aku masak. aku tak terima ape yang aku masak tu. korang tawu, mak aku sorang yang makan ape yang aku masak. sebab nak jage hati aku, even aku yang masak, aku pon tak sanggup nak makan. orang sayang mama.

sekarang aku dah form 5. lepas nie dah habis sekolah. dah tak duduk rumah lagi kowt. sebab dah masuk IPT insya Allah. tu yang mak aku harap. tapi sedih nak tinggalkan mak aku. bile dah gread mesti nak keje kan. lepas keje mesti kawin. pastu dah tak duduk langsung dengan mak. dah dibawah tanggungjawab orang lain.
acane nie? dan itu lah kehidupan..orang sayang mama.

akhir sekali, aku harap sangat Allah bagi aku peluang nak balas jase mak aku. insya Allah.
okey. jom bace same same doa nie :)

Bismillah hirrahman nirrahim
رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ


"Rabbanaghfir Lii Wa Li Waalidayya Wa Lil Mu'miniina Yauma Yaquumul-hisaab"


"Ya Tuhan kami, berilah keampunan kepadaku dan kedua-dua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)”


"O Our Lord! forgive me, and my parents, and all the Muslims on the day when the account will be established."
yang menaip:


Hearts, keciq_delurfy

♥ Past / Future ♥