♔'CINTA' sejati ?♔
Friday 7 October 2011 | 00:46 | 2 love drops


Assalamualaikum.
okeyy..
sejak,dua menjak tigak menjak,empat mejak,, bermenjakmenjak..
nie kannn.. aku tengok tv,, pasal pape forum kan,,
mesti cite pasal JODOH wehh..
ermm...
boleh bagi tau maksud cinta 'cinta' 
huh?
ape tu cinta?
cinta? errrr...
errrr.. 
errr... krohhh..krohh (ZzZzZ)

haaa kan? ramai yang tau ber'CINTA'
 tapi tak tau maksud cinta..

Okey,, citenye bermula camnie,, hari selase haritu,, aku g sekolah,, than,, cikgu yang sepatunye mengajar haritu,, takde..beliau ditugaskan menjadi pengawas PMR.. then.. ade la sorang cikgu 'cina' nie masuk,, relieve..cikgu tu taktau nak ngajar ape kutt,, then dye soal la kitorang,, kebetulan budak lelaki ramai tak datang..

cikgu: ''okey kamu nak dengar cerita 'CINTA' tak''? (sambil tarik kerusi g kat kitorang)

kitorang: ''nak! nak! nak!'' (buat muke exited!)

cikgu: ''okey, tapi kamu kena jawab soalan saya dulu boleh''?

kitorang: ''hek'eleyy no hal larh''. hehehe (aku yang jawab, hoho)

cikgu: ''boleh kamu bagi tau cikgu, apa maksud cinta sejati''? (cikgu pandang aku)

aku: ''hah? cinte sejati.. hoho! wow. soalan panas nie.. heheee..okey.. ermm.. cine sejati nie,.. errrr...ikhlas dari hati ke hati''.. (kott...(dalam hati)...) ''hehe.. pastu kann.. haaa'' 'sayang'..hehehee... betol tak cikgu?''

cikgu: 'ouh.. hermm..(sambil berfikir kate-kate aku).. mungkin betul.. tapi cikgu nak bagi tau yang cinta sejati nie... yang pertama sekali perlu ada perasaan 'HORMAT' macam mana tu?
okey.. macam kamu cinta pada tuhan kamu meyhh.. kamu cinta pada parents kamu.. kamu cinta pada kekasih kamu.. kamu perlu ada perasaan hormat.. Hormat nie maksud cikgu,, okey, cikgu bagi contoh haa..
contohnya,, kekasih kamu,, hormat kamu sebabagi perempuan.. kamu bukan lagi hak mereka kan.. so mereka jaga kamu bagai diamond 
 yang takpernah lagi disentuh,atau dicalar orang.. faham tak maksud cikgu?

aku: ouh.. faham.. (sambil tengok gambar ''MR.S'' kat bawah meja)..hehe...

cikgu:okey yang kedua 'BIJAK' haa.. takmau bodoh.. kamu tahu banyak kan zaman sekarang nie yang kes pembuangan bayi..dan bunih diri.
''kasihan bayi kita''(-aku tambah-)..
 cikgu nak tanya kamu,, kamu mahu pakai kereta yang second hand or latest ?

kitorang: ''ofcourse la yang baru.. lagi best!!'' hehee..

cikgu: ''okey.. macam tu jugak dengan lelaki, mereka mesti pilih yang terbaik, yang masih suci..yang tidak ada di sentuh oleh mana-mana lelaki.. jadi dari sekarang,, kamu kena la jaga pergaulan kamu...
cikgu nak terang kan.. percintaan zaman sekolah antara remaja lelaki dan remaja perempuan...
taksemua remaja lelaki suka pada perempuan bukan kerana mereka sayang, berbeza dengan perempuan,, perempuan bila mereka cinta pada seorang, mereka sayang betul betul.. jadi kamu tau kan.. bila dah berdua.. timbul perasaan nak  ttutt..tut .. jadi haa.. yang si perempuan nie pun bagi sebab dia cinta dan sayang kan kekasihnya.. tetapi sebaliknya lelaki..,, mereka mahu hanya suka-suka dan penuhi nafsu mereka... kamu bayangkan kamu dah bagi tutt tutt dekat lelaki yang kamu sayang... okeyy.. kamu fikir nanti dia boleh mencintai kamu sampai kamu berkahwin dengan dia.. tapi cuba kamu bayangkan, kalau suatu hari..
kamu berdua berpisah dan kamu baru terfikir yang kamu dah bagi tutttutt kat dia.. bagaiman dengan perasaan kamu? dia ada kehilangan apa-apa ka? tidak kan?? sebab tu la banyak kes bunuh diri akibat putus cinta..
jadi ha kalau kekasih kamu minta nak tutttutt kamu cakap dengan dia yang kamu punya hanya untuk bakal suami kamu.. itu hak kamu haa..
 cuba kamu fikir, ada dua pasangan,, satu pasangan dah pernah terlanjur dan satu pasangan lagi masih suci..
bila dah berpisah mana pasangan paling sedih sangat?

aku: mestila yang dah terlanjur tuh..(100% yakin beb!)

cikgu: yaa.. betul.. sebab yang si perempuan nie dah bagi segala-galanya dekat lelaki yang dia sayang..

cikgu: yang pasangan kedua mereka terima. dan mungkin sedih pun sikit la kan.. sebab dah sayang.. tapi mungkin itu bukan jodoh dia.. takpa la kann...nanti ada yang terbaik untuk dia,..
 bagaimana kalau kamu dalam situasi yang pertama?
harga kamu sebagai seorang wanita. dah tidak ada.. bagaimana dengan masa depan kamu?
kamu sayang diri kamu? jadi bijak pilih pasangan..
bagi cikgu la kan..ber cinta pada zaman sekolah nie bagus.. kamu dapat belajar sama,, dapat keputusan baik dan masuk ITP samasama.. kamu jangan la fikir nak tutttutt sekarang nie.. sebab itu boleh merugikan diri kamu sendiri..

-dipendekkan cerite-
(sebenarnye cikgu ade cite sesikit pasal kezen dye tapi aku dah lupe)

kitorang: (khusyuk dengar)

cikgu: ada apa-apa soalan?

aku: ermm.. takde kott...heheeee..

cikgu: okey ha, kalau ada apa-apa masalah,, jumpa cikgu haaa.. oke bye...



okey.. camtu la keterangan dari cikgu aku..

bagi aku la kan... aku sokong 100% statement yang cikgu aku cakap tu..
korang bagaimane? hehe..

aku dah uji tentang ''HORMAT'' nie kat MR'S' mase aku first date dulu,,
dye LULUS la weh.. hahaha.. 

suke tak? hehe.. kalau korang taksuke.. takpe..
yang penting aku suke.. waaaaa ..



*kalau korang dah jumpa yang terbaik,, jaga dia betul-betul jangan sampai dia jatuh ke tangan orang laen..
nanti menyesal seumur hidup.(haaa...padan muke..)

*kalau korang dah takde jodoh la dengan partner korang kan,,, bagi aku,, mungkin tu sementara je kot..
pasnie mesti ade yang terbaik..sebab Allah cipta makhluk nye semua berpasang-pasangan...




kalau suke like yeaa...

Hearts, keciq_delurfy

♥ Past / Future ♥